Black Friday χωρίς ουρές και ταλαιπωρία. Με ένα κλικ δεν θα σας πιάσουν κορόιδο
Η Black Friday στην Ελλάδα διαρκεί μια εβδομάδα και κάπως έτσι οι ουρές και ο πανικός των περασμένων ετών δεν έκαναν την εμφάνισή τους σήμερα στις εισόδους των καταστημάτων.
Εάν βρεθείς στις ΗΠΑ και πέσεις πάνω στην «Black Friday» το πιθανότερο είναι να πάθεις ένα προσωρινό black out, από τις τρομερές εκπτώσεις σε όλα τα είδη.
Θα το πάθεις όχι μόνο επειδή δεν θα ξέρεις τι θέλεις να αγοράσεις μέσα σε μια καταιγίδα προσφορών, αλλά επειδή μπορεί και να μην προλάβεις καν τους «εκπαιδευμένους» γι’ αυτή τη μέρα Αμερικανούς. Αυτούς που δημιουργούν ατέλειωτες ουρές, που περιμένουν δώδεκα ώρες μέσα στο κρύο έξω από μεγάλες και γνωστές αλυσίδες καταστημάτων από το πρηγούμενο βράδι. Μόλις ανοίξουν οι πόρτες μετατρέπονται σε αφηνιασμένους καταναλωτές που εφορμούν μέσα στα καταστήματα συνήθως στις πέντε το πρωί σαν μην υπάρχει αύριο!
Είναι μια εικόνα που θα ήθελαν σίγουρα να αντικρύσουν κάποια στιγμή και οι ελληνικές εμπορικές αλυσίδες, όμως τα μεγέθη και οι τιμολογιακές διαφορές είναι πολύ μεγάλες. Όχι ότι και εδώ δεν θα έχουμε τις ουρές μας, απλά είναι άλλα τα νούμερα και οι εγχώριες εκπτώσεις φθάνουν το πολύ μέχρι το 50%, ενώ σε ελάχιστες περιπτώσεις αγγίζουν και το 70%.
Πάντως από σήμερα το πρωί στην Ελλάδα της κρίσης, τα mall, τα μαγαζιά και οι μεγάλες αλυσίδες ελπίζουν σε προσέλκυση καταναλωτών, με τις ελκυστικές τιμές που διαφημίζουν όλη την εβδομάδα μέσα από μεγάλες και έξυπνες καμπάνιες.
Τιμές που ναι μεν εμπεριέχουν καλές εκπτώσεις, δεν αγγίζουν επ’ ουδενί όμως αυτές της Αμερικής όπου η αξία χιλιάδων προϊόντων πέφτει ακόμη και στο 80% της αρχικής.
Στην χώρα μας παρά την έντονη προβολή που έλαβε χώρα τις τελευταίες δύο εβδομάδες για την δική μας Black Friday, οι ουρές θα υπάρχουν όπως και πέρυσι. Θα απουσιάζει ο πανζουρλισμός και οι τσακωμοί για ένα αντικείμενο του καταναλωτικού πόθου, που λαμβάνουν χώρα στις ΗΠΑ κάθε χρόνο τέτοια μέρα.
Παρά το γεγονός ότι πολλές εταιρίες κάνουν λόγο για εκπτώσεις που φτάνουν το 70%, το ποσοστό αυτό αντιστοιχεί συνήθως σε προϊόντα που δεν «φεύγουν» με τίποτε, όπως μοντέλα κινητών τηλεφώνων που είναι σε stock. Οι εκπτώσεις σε νέα μοντέλα τηλεοράσεων κυμαίνονται από 20 έως 30% ενώ το ίδιο ισχύει και στις παιχνιδομηχανές, που λατρεύουν οι πιτσιρικάδες.
Σχεδόν όλες οι μεγάλες αλυσίδες στην χώρα μας θα ανοίξουν από τις οχτώ το πρωί, αναμένοντας τους έχοντες να ξοδέψουν μια εργάσιμη μέρα, εν αντιθέσει με την Αμερική, την χώρα που γέννησε το φαινόμενο της «Black Friday», πριν από εξήντα πέντε χρόνια.
Εκεί όπου οι ουρές είναι ατέλειωτες ουρές, η αναμονή δώδεκα και πλέον ωρών δεδομένη, όπως και το ξενύχτι μέσα στο κρύο του Νοέμβρη. Είναι όμως τέτοιου εύρους οι εκπτώσεις ώστε έξω από πολύ γνωστές αλυσίδες καταστημάτων, αφηνιασμένοι καταναλωτές εφορμούν μέσα μόλις ανοίγουν οι πόρτες, συνήθως στις πέντε το πρωί!
Αρκετοί ήταν εκείνοι που στο Σύνταγμα σχημάτισαν μια ουρά περιμένοντας την πόρτα γνωστού καταστήματος, ωστόσο τα πράγματα ήταν… χαλαρά. Πολλοί ήταν εκείνοι που εκμεταλλεύτηκαν το γεγονός ότι οι προσφορές θα διαρκέσουν περισσότερο και αποφάσισαν να μην πάνε αξημέρωτα.
Τι πρέπει να προσέξετε
– Συστήνεται στους καταναλωτές να κάνουν έρευνες αγοράς για τα προϊόντα που τους ενδιαφέρουν κατά την περίοδο που θα προηγηθεί της αναφερόμενης δράσης, ώστε να διαμορφώσουν οι ίδιοι πραγματική εικόνα του μεγέθους των εκπτώσεων και προσφορών που θα εφαρμοστούν κατά την Παρασκευή 26/11/2018.
– Οι καταναλωτές θα πρέπει να γνωρίζουν ότι κατά την ημέρα πραγματοποίησης της δράσης, το όφελος για τους ίδιους από εφαρμογή εκπτώσεων/προσφορών θα πρέπει να προκύπτει σαφώς από τις αναγραφόμενες επί των πινακίδων των προϊόντων τιμών (τιμή πριν και τιμή μετά την πραγματοποίηση της δράσης).
– Κατά την αγορά προϊόντων και υπηρεσιών σε περίοδο προσφορών οι οποίες ισχύουν για περιορισμένο χρονικό διάστημα, οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι επαρκώς ενημερωμένοι αφού ενδέχεται ο ισχυρισμός σχετικά με την διάρκεια της προσφοράς, να μην ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.
– Όταν οι προμηθευτές διαφημίζουν, πωλούν ή προμηθεύουν προϊόντα, οφείλουν να δίνουν στους καταναλωτές επαρκώς ακριβείς πληροφορίες ώστε να μπορούν να αποφασίσουν για την αγορά ενός προϊόντος πλήρως ενημερωμένοι.
– Ανεξάρτητα από τον τρόπο αγοράς (φυσικό ή ηλεκτρονικό εμπόριο) ο προμηθευτής πρέπει να παρέχει σαφείς, ακριβείς και κατανοητές πληροφορίες για το συγκεκριμένο προϊόν ή υπηρεσία, προτού να προβεί ο καταναλωτής στη σχετική αγορά. Οι πληροφορίες που πρέπει να περιλαμβάνει η σύμβαση είναι κυρίως οι εξής: τα κύρια χαρακτηριστικά του προϊόντος, η τελική τιμή, περιλαμβανομένων όλων των φόρων και επιβαρύνσεων, τα (ενδεχόμενα) έξοδα αποστολής – και τυχόν άλλες πρόσθετες επιβαρύνσεις, ο τρόπος πληρωμής, αποστολής ή εκτέλεσης της παραγγελίας, η ταυτότητα του εμπόρου, η ταχυδρομική διεύθυνση και ο αριθμός τηλεφώνου του και η διάρκεια της σύμβασης (ενδεχομένως).
– Σε αγορές μέσω διαδικτύου, τηλεφώνου, καταλόγου πωλήσεων δι’ αλληλογραφίας, ή από κατ’ οίκον πωλητές (πόρτα-πόρτα), πρέπει να σας παρέχονται και οι εξής, πιο λεπτομερείς, πληροφορίες πριν από την αγορά: η ηλεκτρονική διεύθυνση του προμηθευτή, οι τυχόν περιορισμοί αποστολής σε ορισμένες χώρες, το δικαίωμα ακύρωσης της παραγγελίας σας εντός 14 ημερών, οι διαθέσιμες υπηρεσίες μετά την πώληση, οι μηχανισμοί επίλυσης διαφορών και ο αριθμός εμπορικού μητρώου του εμπόρου.
– Οι προμηθευτές θα πρέπει να εφαρμόζουν τις σχετικές διατάξεις του ν. 2251/94 και της Κωδικοποίησης Κανόνων Διακίνησης και Εμπορίας Προϊόντων και Παροχής Υπηρεσιών (Κανόνες ΔΙΕΠΠΥ) αναφορικά με τις «Πρακτικές πώλησης με μειωμένη τιμή ή παροχή πρόσθετου οφέλους προϊόντων και υπηρεσιών» (βλ. άρθρο 78).
– Επισημαίνεται ότι σύμφωνα με την παρ.2 άρθρο 15 του ν.4177/2013, δεν επιτρέπεται η προσφορά ειδών των οποίων η ποσότητα υπερβαίνει το πενήντα τοις εκατό (50%) του συνόλου των ειδών που διαθέτει κάθε κατάστημα.
Υπενθυμίζεται επίσης, ότι οι καταναλωτές μπορούν να καταθέτουν ηλεκτρονικά τις καταγγελίες τους για τυχόν παραβάσεις που διαπιστώνουν στην ηλεκτρονική πλατφόρμα καταγγελιών της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή (http://www.1520.gov.gr/) καθώς και στην τηλεφωνική γραμμή 1520 η οποία είναι διαθέσιμη στους καταναλωτές τις καθημερινές από τις 09:00 μέχρι τις 15:00.
Τι ώρα θα ανοίξουν οι μεγάλες αλυσίδες
Η Black Friday είναι εδώ και οι μεγάλοι παίχτες της αγοράς τα δίνουν όλα για όλα ώστε να διεκδικήσουν τα ευρώ που σκοπεύουν να ξοδέψουν οι καταναλωτές στη Μαύρη Παρασκευή. Στην προσπάθεια τους να καταφέρουν να προσελκύσουν και αυτούς που δεν πιάνουν και τόσο νωρίς δουλειά δεν είναι λίγου που προχώρησαν σε διεύρυνση του ωραρίου.
Συγκεκριμένα την συγκεκριμένη Παρασκευή από τις οκτώ το πρωί θα ξεκινήσουν, Public, Κωτσόβολος, Πλαίσιο και Media Markt, δηλαδή όλοι οι μεγάλοι παίκτες που δραστηριοποιούνται στην αγορά των ηλεκτρικών, ηλεκτρονικών και προϊόντων τεχνολογίας.
Οι καταναλωτές θα πρέπει να γνωρίζουν ότι από την επέκταση αυτή του ωραρίου (σ.σ. ανοίγουν μία ώρα νωρίτερα) εξαιρούνται τα καταστήματα των παραπάνω αλυσίδων που βρίσκονται σε εμπορικά κέντρα καθώς θα ακολουθήσουν το ωράριο λειτουργίας των εμπορικών κέντρων.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στις περισσότερες περιπτώσεις οι προσφορές των αλυσίδων για την Black Friday διατίθενται ήδη από τα ηλεκτρονικά καταστήματα τους από το βράδυ της Πέμπτης.
Με ένα κλικ δεν θα σας πιάσουν κορόιδο
Έρευνα αγοράς σε περίπου 870 είδη, πραγματοποίησε το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης με αφορμή την «Black Friday» προκειμένου να αποφευχθούν παραπλανητικά φαινόμενα και για να βοηθηθούν οι καταναλωτές στις αγορές τους και να κάνουν συγκρίσεις τιμών.
Το τμήμα Παρατηρητηρίων Τιμών της γενικής γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή έκανε έρευνα τιμών σε δείγμα προϊόντων τεχνολογίας την Παρασκευή 16 Νοεμβρίου και οι τιμές ελήφθησαν μέσω επιτόπιας έρευνας σε καταστήματα ηλεκτρονικών ειδών της Αθήνας αλλά και μέσω αποστολής στοιχείων τιμών από τις ίδιες τις εταιρείες εμπορίας.
Οι καταναλωτές και κάθε ενδιαφερόμενος μπορεί να «κατεβάσει», σε επεξεργάσιμη μορφή, τις κατωτέρω τιμές στην ηλεκτρονική διεύθυνση του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης: ΕΔΩ
Μετά την «Black Friday« ακολουθεί η «Cyber Monday»
Εντονότερος από κάθε άλλη φορά φαίνεται ότι είναι φέτος ο ανταγωνισμός, κυρίως των αλυσίδων προϊόντων τεχνολογίας και ηλεκτρικών συσκευών, σε ό,τι αφορά την Black Friday.
Η ΕΣΕΕ επισημαίνει ότι στην ελληνική αγορά η «BLACK FRIDAY» εξελίχθηκε πολύ γρήγορα σε «BLACK WEEK» και ενημερώνει αναλυτικά εμπόρους και καταναλωτές, σχετικά με το τι ακριβώς θα ισχύσει κατά την -γνωστή πλέον εδώ και τρία χρόνια στην ελληνική αγορά- «Black Friday», η οποία για εφέτος θα πραγματοποιηθεί στις 23 Νοεμβρίου.
Όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή της η ΕΣΕΕ, ως «Black Friday» ορίζεται η τελευταία Παρασκευή του Νοεμβρίου, εκτός εάν συμπίπτει με την τελευταία ημέρα του μήνα, όποτε μεταφέρεται όπως φέτος.
Η «Black Friday» σηματοδοτεί την έναρξη της εορταστικής περιόδου και δεν αποτελεί περίοδο τακτικών εκπτώσεων αλλά προωθητική ενέργεια που αφορά όλη την αγορά και όλες τις επιχειρήσεις, μικρής, μεσαίας και μεγάλης κλίμακας.
Η συμμετοχή των εμπορικών καταστημάτων είναι προαιρετική και στα προϊόντα που προσφέρονται, θα πρέπει να αναγράφονται ευκρινώς η παλαιά και η νέα μειωμένη τιμή.
Εφόσον αναγράφεται ποσοστό μείωσης, αυτό θα πρέπει να αναρτάται σε εμφανή σημεία του καταστήματος και οπωσδήποτε στα σημεία που πωλούνται τα προϊόντα.
Δεν επιτρέπεται η προσφορά ειδών των οποίων η ποσότητα υπερβαίνει το πενήντα (50%) του συνόλου των κωδικών που διαθέτει το κατάστημα και χρειάζεται προσοχή τόσο στην αποτύπωση όσο και στην ουσία των μειώσεων, καθώς τα προβλεπόμενα διοικητικά πρόστιμα είναι μεγάλα και αχρείαστα.
madata.gr