Χρ. Σταϊκούρας: Τέλος του 2024 έτοιμο το σχέδιο για τον νέο ΟΣΕ

Μέχρι το τέλος του 2024 θα είναι έτοιμο το σχέδιο για τον νέο ΟΣΕ και η μεταρρύθμιση του σιδηροδρομικού τομέα θα ολοκληρωθεί «στα όρια του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας», από όπου και χρηματοδοτείται το έργο, επισήμανε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας σε συζήτηση στο πλαίσιο του διήμερου Southeast Europe Connectivity Forum ΙΙ, που ξεκίνησε σήμερα στη Θεσσαλονίκη.

 
«Κάτω από τον νέο ΟΣΕ, θα είναι η ΕΡΓΟΣΕ και τμήμα της ΓΑΙΑΟΣΕ που έχει να κάνει με το τροχαίο υλικό και όχι με την ακίνητη περιουσία, αφού αυτό το κομμάτι μπορεί να μείνει στο υπερταμείο», διευκρίνισε ο υπουργός, προσθέτοντας ότι «με αυτόν τον τρόπο θα έχουμε έναν νέο ενιαίο φορέα, θα βγάλουμε και διαγωνισμό για manager μέσα στον φορέα, οπότε θα είναι και πιο εύκολη η υλοποίηση έργων στον σιδηρόδρομο και θα υπάρχει και η έννοια της λογοδοσίας». Μάλιστα, σχετικά με τη συζήτηση για τον νέο ΟΣΕ ο κ. Σταϊκούρας χαρακτήρισε πολύ θετικό ότι «εδώ και επτά μήνες που συζητείται το θέμα, μέχρι σήμερα κανένας πολιτικός φορέας δεν έχει φέρει αντίθετη άποψη».
 
Τα οδικά και σιδηροδρομικά έργα στη Β. Ελλάδα
 
Ξεκινώντας από τα σύνορα της Ελλάδας με την Τουρκία, όπως είπε ο κ. Σταϊκούρας, μία από τις προτεραιότητες είναι η δημιουργία μιας νέας οδικής σύνδεσης, που να συνδέει τις δύο χώρες. «Έχουμε προχωρήσει σημαντικά, έχει βοηθήσει ιδιαιτέρως η ελληνική πλευρά στη δρομολόγηση, είμαστε στη διαδικασία που οριστικοποιούμε τις μελέτες για να βγουν τα τεύχη δημοπράτησης και εκτιμούμε ότι το 2025 θα είμαστε έτοιμοι να προχωρήσουμε στην υλοποίηση ενός εμβληματικού έργου σύνδεσης των δύο χωρών», τόνισε, σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ.
 
Αναφερόμενος στον οδικό άξονα της Εγνατίας Οδού, σημείωσε ότι χρειάζεται να συντηρηθεί και να ενισχυθεί, εκτιμώντας ότι στο επόμενο 4μηνο «θα έχουμε ολοκληρώσει τις σχετικές διαδικασίες μεταβίβασης του περιουσιακού στοιχείου και υλοποίησης των αναγκαίων παρεμβάσεων και βαριάς συντήρησης».
 
Σε άλλους οδικούς άξονες, αναφέρθηκε στην ολοκλήρωση του περιφερειακού δρόμου στην Αλεξανδρούπολη, εκτιμώντας ότι το μισό τμήμα θα παραδοθεί μέχρι το τέλος του 2024 και το σύνολο του έργου θα ολοκληρωθεί εντός του 2025, «συνδέοντας έτσι τον λιμένα της Αλεξανδρούπολης με την Εγνατία Οδό».
 
Σε ό,τι αφορά τα σιδηροδρομικά έργα της Βόρειας Ελλάδας, υποστήριξε ότι υπάρχει στενή συνεργασία με τους ομολόγους του για τους δύο ευρωπαϊκούς σιδηροδρομικούς άξονες που διαμορφώνονται στην Ευρώπη, με βάση και τις επιταγές της ΕΕ.
 
Ο πρώτος σιδηροδρομικός άξονας αφορά τον διάδρομο «Τρεις Θάλασσες» που συνδέει την Αλεξανδρούπολη με Βουλγαρία, Ρουμανία και μπορεί να φτάσει μέχρι την Ουκρανία, ενώ ο δεύτερος αφορά τον διάδρομο «Δυτικά Βαλκάνια-Ανατολική Μεσόγειος» που θα ξεκινά από τη Θεσσαλονίκη και θα περνά μέσα από τα Σκόπια, το Βελιγράδι και τη Βουδαπέστη.
 
Για τον διάδρομο Δυτικά Βαλκάνια-Ανατολική Μεσόγειος, σημείωσε ότι το 2026 θα παραδοθεί εκσυγχρονισμένο (τηλεδιοίκηση) και αναβαθμισμένο το τμήμα Θεσσαλονίκη – Ειδομένη, 75 χλμ., ενώ όπως γνωστοποίησε η πλευρά της Σερβίας θα εγκαινιάσει την καινούρια σύνδεση με την Ουγγαρία, η οποία θα πρέπει να κινηθεί προς τα κάτω με ευρωπαϊκά κονδύλια. «Είναι σημαντικό και οι τέσσερις χώρες (Ελλάδα, Σερβία, Ουγγαρία και Βόρεια Μακεδονία) να ενισχύσουμε τη χρηματοδότηση του άξονα ώστε να έχουμε πρόσβαση της Θεσσαλονίκης στην Κεντρική Ευρώπη», επισήμανε ο κ. Σταϊκούρας.
 
Για τον άξονα «Τρεις Θάλασσες»1 εξήγησε ότι η χώρα κατάφερε να αντλήσει σημαντικούς πόρους για την αναβάθμιση του τμήματος Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας και ενός τμήματος του Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο, όπως και το Πύθιο-Ορμένιο. Εντός του 2025 θα δρομολογηθούν τα έργα προκειμένου να υλοποιηθούν την επόμενη τετραετία.
 
Για την εκκρεμότητα της σιδηροδρομικής σύνδεσης Θεσσαλονίκη – Αλεξανδρούπολη, ο κ. Σταϊκούρας είπε: «Η μόνη εκκρεμότητα που έχουμε είναι η ενίσχυση της υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής. Ήδη, γίνονται παρεμβάσεις στη σιδηροδρομική γραμμή από Θεσσαλονίκη-Δράμα, και θα δρομολογηθούν με υψηλότερες ταχύτητες οι παρεμβάσεις από Αλεξανδρούπολη σε Κομοτηνή, εξασφαλίζοντας παραπάνω χρηματοδότηση για να έχουμε ασφαλή σύνδεση μεταξύ Θεσσαλονίκης και Αλεξανδρούπολης», τόνισε.
 
Υπογραμμίζοντας τη σημασία των λιμένων της χώρας, είτε της Αλεξανδρούπολης, είτε της Θεσσαλονίκης και της Καβάλας, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών επισήμανε: «Δεν είναι μόνο το ενδιαφέρον για τους ελληνικούς λιμένες, αλλά και το ενδιαφέρον που υπάρχει από άλλες χώρες όπως είναι η Ινδία, για να αξιοποιηθούν οι ελληνικοί λιμένες ώστε να βγαίνουν στα προϊόντα στην Ευρώπη. Και μην προσπερνάμε με ευκολία το γεγονός ότι ήδη υπάρχει συνεργασία με σημαντικούς Ινδούς παίκτες, όπως είναι για παράδειγμα η συμμετοχή τους στη δημιουργία διεθνούς αεροδρομίου στο Ηράκλειο Κρήτης (Καστέλι). Αυτά είναι όλα στοιχεία που θα πρέπει να εκμεταλλευτούμε επ’ ωφελεία της χώρας και της αξιοποίησης αυτών».
 
Το SECF διοργανώνεται από την Tsomokos Communications με στρατηγικό εταίρο την ΟΛΘ Α.Ε.