Εκπαιδευτικοί από την Ελλάδα, την Ιταλία και την Πορτογαλία συνεργάζονται για την ενίσχυση της Ψυχικής Υγείας των Μαθητών στο Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Erasmus+ Make It Thrive

Η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ηρακλείου, σε συνεργασία με εταίρους από την Πορτογαλία και την Ιταλία, ολοκλήρωσε με επιτυχία εκπαιδευτικό τριήμερο στα πλαίσια του προγράμματος Erasmus+ Make It Thrive. Το πρόγραμμα, που στοχεύει στην ενίσχυση της ψυχικής υγείας των μαθητών ηλικίας 10-15 ετών, πραγματοποιήθηκε στις 15-17 Οκτωβρίου.
Το ανωτέρω πρόγραμμα αφορά θέματα ψυχικής υγείας μαθητών και μαθητριών καθώς και ζητήματα κατάρτισης των εκπαιδευτικών στη διαχείριση ανάλογων περιστατικών. Πρόκειται για μια ευρωπαϊκή πρωτοβουλία που αποσκοπεί στο να χαρτογραφήσει τις προκλήσεις ψυχικής υγείας που αντιμετωπίζουν μαθητές και μαθήτριες, ιδιαίτερα του ευρωπαϊκού νότου, και να παράσχει σε κάθε εκπαιδευτικό μια ψηφιακή “εργαλειοθήκη” με την βοήθεια της οποίας θα είναι εφικτή η αναγνώριση αλλά και και μια πρώτη παρέμβαση σε αντίστοιχες καταστάσεις στο σχολικό περιβάλλον.

Εκπαιδευτικοί από το Δήμο του Gondomar της Πορτογαλίας, που έχει και τον συντονιστικό ρόλο, την εταιρεία πληροφορικής Virtual Campus, επίσης από την Πορτογαλία, τη ΜΚΟ ψυχολόγων TDM 2000 από την Ιταλία και από την Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ηρακλείου, παρακολούθησαν βιωματικά εργαστήρια και παρουσιάσεις σχετικές με το αντικείμενο του προγράμματος.

Τις εργασίες του τριημέρου χαιρέτισαν η Εντεταλμένη Σύμβουλος για Θέματα Παιδείας και Διά Βίου Μάθησης της Περιφέρειας Κρήτης, κ. Ελένη Μαράκη, ο Διευθυντής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ηρακλείου, κ Εμμανουήλ Μπελαδάκης, και ο εκπαιδευτικός Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ηρακλείου, κ. Κωνσταντίνος Θεοφάνους. Η κ. Μαράκη τόνισε χαρακτηριστικά: «Η Περιφέρεια Κρήτης, αναγνωρίζοντας τη σημασία της ψυχικής υγείας, έχει αναλάβει πρωτοβουλίες για την ενίσχυση των σχολικών ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών, την ανάπτυξη προγραμμάτων πρόληψης και την παροχή εξειδικευμένων υπηρεσιών. Στηρίζει πάντοτε πρωτοβουλίες όπως η συγκεκριμένη, οι οποίες αφορούν στην ευημερία των πολιτών και πόσο μάλλον της νέας γενιάς, η οποία αποτελεί το μέλλον του τόπου μας. Είμαι πεπεισμένη ότι μέσα από τη συνεργασία όλων μας, μπορούμε να κατευθυνθούμε προς την δημιουργία σχολικών κοινοτήτων που θα προάγουν την ψυχική υγεία, την ενσυναίσθηση και την κοινωνική συνοχή». Ο κ. Μπελαδάκης σημείωσε με τη σειρά του: «Η προσπάθεια αυτή δεν πρέπει να σταματήσει εδώ. Αντίθετα, χρειάζεται να εντατικοποιηθεί και να επεκταθεί, ώστε να καλύψουμε όλες τις εκπαιδευτικές μονάδες και να προσφέρουμε στους μαθητές μας την απαραίτητη υποστήριξη. Μέσα από προγράμματα σαν και αυτό αναδεικνύεται ακόμα περισσότερο η σπουδαιότητα της ενίσχυσης των εκπαιδευτικών και των μαθητών μας από ειδικούς επιστήμονες ώστε να καταφέρουμε να δημιουργήσουμε ένα σχολικό περιβάλλον που θα προάγει την ψυχική υγεία και την ευημερία όλων των μελών της σχολικής κοινότητας».

Οι εκπαιδευόμενοι παρακολούθησαν από την Ψυχολόγο, Εκπαιδεύτρια, Μέλος του Κέντρου CAMHI στο Ηράκλειο και Συνεργάτη της Παιδοψυχιατρικής Κλινικής του ΠΑΓΝΗ Λυδία Δανδάλη δράσεις του κέντρου CAMHI, ενώ συμμετείχαν σε εκπαιδευτικό βιωματικό εργαστήριο που σχεδίασε και υλοποίησε η Διευθύντρια του 1ου Δημοτικού Σχολείου Μαλίων, κ. Μαρία Παρθενιάδη, για την τέχνη, τη μουσική και το θέατρο για μια τάξη χωρίς αποκλεισμούς. Ακόμη παρακολούθησαν παιχνίδια ψυχικής ενδυνάμωσης στα οποία συμμετείχαν μαθητές του 1ου Δημοτικού Σχολείου Αρχανών, τα οποία είχαν προετοιμάσει ο Διευθυντής της σχολικής μονάδας Νίκος Σηφάκης από κοινού με την ψυχολόγο Κατερίνα Μανουσάκη και την Κοινωνική Λειτουργό Ειρήνη Αποστολάκη.

Παράλληλα είχαν την ευκαιρία να ενημερωθούν από την Αναπληρώτρια Υπεύθυνη του Κέντρου Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία Αρχανών – Ρούβα – Γουβών Άννα Μαρτιμιανάκη και από τις κυρίες Έλενα Φανιουδάκη και Ολυμπία Κανδύλα σχετικά με την διαπίστευση καθώς και τα εκπαιδευτικά προγράμματα που υλοποιούνται για μαθητές Νηπιαγωγείου, Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου, τα οποία σχετίζονται με την κλιματική αλλαγή, τη βιώσιμη ανάπτυξη αλλά και το οικολογικό αποτύπωμα. Ταυτόχρονα τους δόθηκε η δυνατότητα να γνωρίσουν τρόπους παιδαγωγικής αξιοποίησης τέτοιου είδους πληροφοριών και δεδομένων με στόχο την ενίσχυση της οικουμενικής ενεργού πολιτειότητας των μαθητών/μαθητριών μας για την προστασία της ψυχικής υγείας τους. Στη συνέχεια συμμετείχαν σε δραστηριότητες ψυχικής ενδυνάμωσης μέσω της επαφής τους με τη φύση.

Η θεματική του προγράμματος Erasmus+ με τίτλο "Make it Thrive", αφορά σε θέματα ψυχικής υγείας για μαθητές και μαθήτριες 10-15 ετών. Τελικός στόχος του προγράμματος, είναι η δημιουργία εργαλείων που θα βοηθήσουν τους/τις εκπαιδευτικούς να αναγνωρίσουν συμπτώματα και να προχωρήσουν σε μια αρχική διαχείριση όταν μαθητές/μαθήτριες αντιμετωπίζουν προκλήσεις ψυχικής υγείας, φαινόμενο το οποίο έχει παρουσιάσει ιδιαίτερη αύξηση κυρίως τα τελευταία χρόνια.