Ακτιβιστής της Greenpeace και πρώην νικητής βραβείων επεμβαίνει σε τελετή απαιτώντας απαγόρευση των διαφημίσεων ορυκτών καυσίμων
Ένας ακτιβιστής του γαλλικού γραφείου της Greenpeace και πρώην νικητής και μέλος της κριτικής επιτροπής στο παγκοσμίου φήμης Φεστιβάλ Δημιουργικότητας “Cannes Lions” στις Κάννες, παρενέβη χθες το βράδυ στην τελετή έναρξής του. Στόχος του να καταγγείλει τις διαφημιστικές εταιρείες που βρίσκονται εκεί για τη συνεργασία τους με τη βιομηχανία ορυκτών καυσίμων, καθώς και για το γεγονός ότι στην ουσία οι διαφημιστικές είναι συνένοχες στη διάδοση λάθος πληροφοριών για την κλιματική καταστροφή και στην προώθηση των καταστροφικών προϊόντων της βιομηχανίας. Η ειρηνική αυτή διαμαρτυρία έρχεται την ώρα που 40 οργανώσεις στην Ευρώπη προωθούν μία Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία Πολιτών η οποία απαιτεί μία νέα νομοθεσία που θα απαγορεύει τις διαφημίσεις και τις χορηγίες ορυκτών καυσίμων στην ΕΕ.
Στην πρώτη βραδιά της εκδήλωσης, η οποία συγκεντρώνει περισσότερα από 15.000 άτομα κάθε χρόνο από το 1954, ο ακτιβιστής της Greenpeace και πρώην νικητής του βραβείου “Cannes Lions” για τη δουλειά του με αυτοκινητοβιομηχανίες και αεροπορικές εταιρείες, Gustav Martner, κατάφερε να ανέβει στη σκηνή ξεδιπλώνοντας ένα πανό με το μήνυμα “Δεν υπάρχουν βραβεία σε ένα νεκρό πλανήτη, απαγορέψτε τις διαφημίσεις ορυκτών καυσίμων”.
“Ως πρώην διευθυντής διαφημιστικής εταιρείας, γνωρίζω την επιρροή της διαφήμισης και της χορηγίας είτε για να κινητοποιήσει τον κόσμο είτε για να στρέψει την προσοχή του μακριά από σημαντικά θέματα. Δουλειά μου ήταν να χρησιμοποιήσω τις ιδέες μου ώστε να βοηθήσουμε τους ρυπαντές να πουλήσουν προϊόντα που σκοτώνουν τον πλανήτη και τους ανθρώπους. Για υπερβολικά πολύ καιρό, οι διαφημιστικές έχουν αποφύγει την ευθύνη που τους αναλογεί για την κλιματική κρίση. Τώρα πρέπει να διακόψουν τις σχέσεις τους με τη βιομηχανία ορυκτών καυσίμων. Το “Cannes Lions” ισχυρίζεται ότι είναι ‘το σπίτι της δημιουργικότητας’ και είμαι εδώ για να πω ότι δεν υπάρχει δημιουργικότητα σε έναν νεκρό πλανήτη”, δήλωσε ο Gustav Martner, ακτιβιστής του γαλλικού γραφείου της Greenpeace.
Από τη Συμφωνία του Παρισιού για το Κλίμα και μετά, στο Φεστιβάλ Δημιουργικότητας “Cannes Lions” έχουν μοιραστεί τουλάχιστον 300 βραβεία για την προώθηση περισσότερων αεροπορικών ταξιδιών, ή σε πετρελαϊκές εταιρείες που κάνουν πράσινο ξέπλυμα, ή σε διαφημίσεις που κάνουν θελκτικά τα αυτοκίνητα με ρυπογόνες μηχανές καύσης [1]. Εταιρείες διαφήμισης και δημοσίων σχέσεων, όπως η Accenture, η Publicis, η WPP και η Edelman, που βρίσκονται εδώ στην εκδήλωση, πρόσφατα ανακοίνωσαν ότι θα δεσμευτούν ώστε να πετύχουν “ανθρακική ουδετερότητα” (καθαρές μηδενικές εκπομπές) και πολιτικές εσωτερικής βιωσιμότητας [2]. Παρόλα αυτά, όλες αυτές οι εταιρείες συνεχίζουν να δουλεύουν για τη βιομηχανία ορυκτών καυσίμων βοηθώντας την να προωθεί μια πλασματική εικόνα για τις υποτιθέμενες περιβαλλοντικές αρετές του πετρελαίου και του ορυκτού αερίου, και ως αποτέλεσμα εμποδίζουν τη γρήγορη κλιματική δράση που είναι απαραίτητη.
“Όπως η καπνοβιομηχανία, έτσι και η βιομηχανία ορυκτών καυσίμων κερδοφορεί στην πλάτη των πολιτών και επωφελείται από τη δυστυχία τους. Με τα κέρδη αυτά, αγοράζει πρόσβαση στα ΜΜΕ μέσω των διαφημίσεων, φτιάχνοντας ιστορίες ώστε να συντηρεί την εξάρτησή μας από τα ορυκτά καύσιμα. Όμως, ακόμα και μπροστά σε φρικτές περιβαλλοντικές συνέπειες, πολέμους και μια νέα μορφή αποικιοκρατίας, οι διαφημιστικές επιλέγουν να δουλεύουν ακόμα με τους κλιματικούς εγκληματίες. Ως αποτέλεσμα, όλη η βιομηχανία διαφήμισης είναι στιγματισμένη από περιβαλλοντικά εγκλήματα που μπορούν να σταματήσουν μόνο με τολμηρές δράσεις, όπως η απαγόρευση των διαφημίσεων και των χορηγιών ορυκτών καυσίμων στην ΕΕ”, είπε η Silvia Pastorelli, υπεύθυνη εκστρατείας στο γραφείο της Greenpeace στην ΕΕ για το κλίμα και την ενέργεια και διοργανώτρια της Ευρωπαϊκής Πρωτοβουλίας Πολιτών.
Για πρώτη φορά φέτος, η έκθεση της Διακυβερνητικής Επιτροπής για την Κλιματική Αλλαγή (IPCC) εξέθεσε τον ρόλο των δημοσίων σχέσεων και της διαφήμισης στην επιδείνωση της κλιματικής κρίσης, ενώ εκατοντάδες επιστήμονες υπέγραψαν επιστολή προς τις εταιρείες διαφήμισης και δημοσίων σχέσεων, καλώντας τες να σταματήσουν να δουλεύουν με τις εταιρείες ορυκτών καυσίμων και να σταματήσουν να διαδίδουν λάθος πληροφορίες για την κλιματική αλλαγή [3], [4].