Η τοποθέτηση του Χάρη Μαμουλάκη στην Ολομέλεια της Βουλής για την τροποποίηση της σύμβασης κατασκευής του αεροδρομίου Καστελίου
Η γεμάτη ασάφειες τροπολογία που αλλάζει τα κατασκευαστικά δεδομένα του νέου αεροδρομίου Καστελίου φέρνοντας μια πρόσθετη παράταση δυο ετών στην κατασκευή του – η οποία περιλαμβάνεται σε νομοσχέδιο για το σύστημα παροχής ανακουφιστικής φροντίδας (!) – βρέθηκε στο επίκεντρο της τοποθέτησης αν. Τομεάρχη Ανάπτυξης & Επενδύσεων Κ.Ο. ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Βουλευτή Ηρακλείου Χάρη Μαμουλάκη, στην Ολομέλεια της Βουλής.
Ο Χάρης Μαμουλάκης υπενθυμίζοντας ότι πρόκειται για ένα κομβικό έργο, του οποίου η προκήρυξη και η ολοκλήρωση του διαγωνισμού, φέρει τη σφραγίδα της προηγούμενης κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, τόνισε ότι χαρακτηρίζεται από σημαντικά αναπτυξιακά αλλά και γεωπολιτικά στοιχεία, αφού «Συμβάλλει στην ανάπτυξη της τουριστικής κίνησης στο νησί μας και λόγω της στρατηγικής θέσης του, δημιουργεί ένα ανταγωνιστικό hub σε αυτό της Κωνσταντινούπολης. Είναι το αντίπαλο δέος, είναι μια ιδιαίτερη γεωστρατηγική προσέγγιση στην νοτιοανατολική Μεσόγειο, μέσω του διεθνούς δικτύου των αερομεταφορών.».
Αναφερόμενος στην τροπολογία – και αξιοποιώντας την εμπειρία του ως πολιτικός μηχανικός – καυτηρίασε το γεγονός ότι απουσιάζει η γνωμάτευση του ανεξάρτητου εκτιμητή πάνω στην οποία στηρίζεται και η αιτιολογική έκθεση του νόμου, η οποία αναφέρεται σε αλλαγές κυρίως στο επίπεδο σχεδιασμού των αεροδρομίων που οφείλονται στα νέα υγειονομικά δεδομένα. «Σύμφωνα με την τροποποίηση της σύμβασης που έχουμε στα χέρια μας, η εταιρεία υπολόγισε το απαιτούμενο κόστος της επέκτασης στα 122.000.000€ με εκτιμώμενο επιπλέον χρόνο ολοκλήρωσης τους 24 μήνες, με το Δημόσιο να αποδέχεται το ποσό των 105.000.000€ εκατ. και να συναινεί για την χρονική παράταση» ανέφερε ο Χάρης Μαμουλάκης, τονίζοντας: «Καλή τη πίστει, προκύπτουν διάφορα εύλογα ερωτήματα. Δεν έχουμε κανένα δεδομένο για να αξιολογήσουμε το αν και κατά πόσο τα 105.000.000€ είναι ένα εύλογο ποσό για την τροποποίηση που προτείνετε. Δεν γνωρίζουμε ποιο είναι το φυσικό αντικείμενο για να μιλήσουμε για το κόστος. Αν και οι παράγοντες τις απροσδιοριστίας είναι πάρα πολλοί, αξίζει να έχουμε στο νου μας ότι ο γενικός κανόνας είναι πως ένα τέτοιο έργο υποδομής τιμολογείται μεταξύ 500 – 700€ το τετραγωνικό. Οπότε, με αυτό το ποσό, θα έπρεπε να μιλάμε για προσθήκες επιπλέον 210.000 τ.μ. Οι δημοσιογραφικές πληροφορίες όμως, αναφέρουν προσθήκες 20.000 τ.μ., μιλάμε δηλαδή για 10πλάδιο κόστος από αυτό που, απουσία άλλων στοιχείων, θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως εύλογο. Καλούμαστε να εγκρίνουμε δαπάνες της τάξεως άνω των 5.000€ ανά τετραγωνικό μέτρο! Είναι αδιανόητο, σε νομοθετικό επίπεδο, να καλούμαστε να ψηφίσουμε χωρίς να έχουμε την τεχνική έκθεση που θα προδιαγράφει το φυσικό αντικείμενο, τις εργασίες μια προς μια. Και μάλιστα για ένα έργο, το κόστος του οποίου θα προέλθει είτε από δανεισμό μέσω της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων είτε μέσω εθνικών πόρων.». Ο Χάρης Μαμουλάκης αναφέρθηκε και στην πρόσθετη 2ετή καθυστέρηση, τονίζοντας ότι το έργο ήδη έχει καθυστερήσει. «Ποιες είναι αυτές οι εργασίες που απαιτούν δυο χρόνια; Τα κτήρια; Ενημερώστε μας για τους λόγους που επιβάλουν μια τέτοια παράταση. Είναι κάτι εκτός τεχνικής λογικής» είπε χαρακτηριστικά ο Χάρης Μαμουλάκης.
Αναφερόμενος στα νέα σεισμικά δεδομένα της ευρύτερης περιοχής, ο Χάρης Μαμουλάκης – που όπως είναι γνωστό έχει Master στην αντισεισμική προστασία των κτηρίων – υπενθύμισε τις αλλεπάλληλες κοινοβουλευτικές παρεμβάσεις που έχουν προηγηθεί με στόχο την ενσωμάτωση αλλαγών στην αντισεισμική μελέτη των κτηρίων, κάτι που όπως τόνισε, δεν φαίνεται να υπάρχει στην τροπολογία.
Κλείνοντας την τοποθέτησή του, ο Χάρης Μαμουλάκης αναφέρθηκε για μια ακόμη φορά στην ανάγκη δημιουργίας ενός μέσου σταθερής τροχιάς. «Είναι ένα σημαντικό ζήτημα, μια χρυσή ευκαιρία. Από αυτό το βήμα είχα ζητήσει από τον αρμόδιο Υφυπουργό Μεταφορών κ. Καραγιάννη, να δει θετικά την προοπτική δημιουργίας ενός μέσου σταθερής τροχιάς που θα συνδέσει το νέο αεροδρόμιο με το Ηράκλειο, ενδεχομένως με όλη την Κρήτη. Είναι αδιανόητο να κατασκευάζεται σήμερα ένα διεθνές αεροδρόμιο τέτοιου βεληνεκούς, χωρίς να προβλέπεται ένα μέσο σταθερής τροχιάς που θα καλύπτει τις ανάγκες όλων των πολιτών. Και μάλιστα την ώρα που το Ταμείο Ανθεκτικότητας & Ανάκαμψης επιδοτεί και παροτρύνει τα κράτη – μέλη να δημιουργούν τέτοιες πράσινες υποδομές. Ο Υφυπουργός μας λοιδόρησε, αρνήθηκε κάθε πρόταση, λέγοντας ότι δεν πρόκειται να αλλάξει η σύμβαση. Και τώρα που αυτή αλλάζει εκ βάθρων, δυστυχώς, δεν βλέπουμε να έχει ενσωματωθεί έστω μια μελέτη σκοπιμότητας.».
Καταλήγοντας ο Χάρης Μαμουλάκης έκανε αναφορά και στην άρνηση του Υπουργού Υποδομών & Μεταφορών Κ. Καραμανλή να φέρει στη Βουλή τη δανειακή σύμβαση με την ΕΤΕπ που αφορά το αεροδρόμιο Καστελίου και το αεροδρόμιο Ηρακλείου: «Είμαστε περαστικοί, από τους θεσμούς από τη ζωή από τα πάντα. Αυτό που είναι ανεπίτρεπτο, είναι να διέπεται κάποιος πολιτικός και ειδικά ένας Υπουργός από αλαζονεία. Το λέω αυτό γιατί πέντε φορές έχουμε ζητήσει να έρθει στην Εθνική Αντιπροσωπεία η σύμβαση της ΕΤΕπ με την Ελληνική Δημοκρατία, ύψους 180.000.000€ για να δούμε τι περιλαμβάνει, αλλά ο κ. Καραμανλής αρνείται πεισματικά να την καταθέσει. Γιατί άραγε;».