Πόσο εκτοξεύθηκε το κόστος αγοράς καινούριου αυτοκινήτου στην Ελλάδα
Δυσβάστακτο έχει γίνει πλέον το κόστος κτήσης ενός καινούργιου αυτοκινήτου στην Ελλάδα, καθώς οι τιμές των οχημάτων έχουν αυξηθεί σημαντικά την τελευταία διετία, ενώ εδώ και περίπου ένα χρόνο καταγράφεται και άνοδος των επιτοκίων.
Πρόκειται για ένα εκρηκτικό κοκτέιλ, που επιβαρύνει επιπρόσθετα τον μέσο καταναλωτή με αρκετές χιλιάδες ευρώ, ενώ την ίδια στιγμή ροκανίζεται το πραγματικό του εισόδημα από τον πληθωρισμό ή μένει –στην καλύτερη περίπτωση- καθηλωμένο στα ίδια επίπεδα. Προς το παρόν ευημερούν πάντως οι αριθμοί με τις ταξινομήσεις των καινούργιων Ι.Χ. να εμφανίζουν το πρώτο δίμηνο του έτους αύξηση της τάξης του 46,2% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2022, ωστόσο τα φαινόμενα απατούν, καθώς αφορούν κυρίως παραδόσεις παλαιότερων παραγγελιών που καθυστερούσαν επί πολλούς μήνες. Όσο προχωράμε όμως προς μία κανονικότητα και συντομεύουν οι χρόνοι παράδοσης, θα βλέπουμε μία φθίνουσα πορεία στις ταξινομήσεις. Είναι χαρακτηριστικό, ότι το πρώτο τρίμηνο του 2023 μειώθηκαν οι διελεύσεις και οι παραγγελίες στις επίσημες αντιπροσωπείες κατά περίπου 30% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό τρίμηνο, κάτι που –με βάση τα σημερινά οικονομικά δεδομένα- θα συνεχιστεί και τους επόμενους μήνες.
Αυξήσεις 30% στις τιμές των μίνι
Ας αφήσουμε όμως τις θεωρίες και ας περάσουμε στην πράξη, παρουσιάζοντας αντιπροσωπευτικά παραδείγματα αγοράς ενός καινούργιου αυτοκινήτου με προκαταβολή και αποπληρωμή του υπόλοιπου ποσού σε 48 μηνιαίες δόσεις. Ένα καινούργιο Ι.Χ. πόλης κόστιζε στα τέλη του 2020 στην Ελλάδα γύρω στις 11.150 ευρώ και σήμερα πωλείται στην τιμή των 14.430 ευρώ (σχεδόν +30%), ενώ πριν δυόμιση χρόνια ίσχυε ένα μέσο επιτόκιο 6,9%, τώρα όμως κυμαίνεται στα 7,95%. Με μία εύλογη προκαταβολή 5.000 ευρώ και αποπληρωμή σε τέσσερα χρόνια, διαμορφωνόταν η μηνιαία δόση στα τέλη του 2020 στα 153 ευρώ, ενώ σήμερα αγγίζει –με υψηλότερο επιτόκιο και ακριβότερη τιμή πώλησης- τα 238 ευρώ, άρα έχουμε μία πρόσθετη επιβάρυνση 4.128 ευρώ. Σε περίπτωση μακροχρόνιας μίσθωσης με τετραετή διάρκεια και χωρίς προκαταβολή θα προέκυπτε στα τέλη του 2020 μηνιαία δόση 167 ευρώ + ΦΠΑ και σήμερα 240 ευρώ συν ΦΠΑ, οπότε έχουμε μία πρόσθετη επιβάρυνση της τάξης των 3.504 ευρώ συν ΦΠΑ ( σύνολο 4.345 ευρώ).
Ίδιο επιτόκιο στα μεταχειρισμένα
Ακόμη μεγαλύτερη είναι φυσικά η επιβάρυνση στην περίπτωση αγοράς ενός καλά εξοπλισμένου οικογενειακού αυτοκινήτου, το οποίο κόστιζε στα τέλη του 2020 25.900 ευρώ και τώρα τιμολογείται 31.500 ευρώ. Επιλέγοντας μία μεγαλύτερη προκαταβολή ύψους 10.000 ευρώ θα είχαμε πριν δυόμιση χρόνια 396 ευρώ μηνιαία δόση, σήμερα όμως 546 ευρώ, μιλάμε δηλαδή για μία συνολική διαφορά 7.200 ευρώ σε διάρκεια τετραετίας! Το ίδιο όχημα θα κόστιζε με τετραετή χρονομίσθωση (leasing) χωρίς καταβολή προκαταβολής 410 ευρώ κάθε μήνα συν ΦΠΑ, σήμερα όμως θα διαμορφωνόταν το μηνιαίο μίσθωμα στα 605 ευρώ, άρα η πρόσθετη επιβάρυνση ανέρχεται σε 9.360 ευρώ συν ΦΠΑ και υπερβαίνει συνολικά τις 11.500 ευρώ!
Να σημειώσουμε, ότι οι υψηλότερες τιμές πώλησης δεν αφορούν μόνο τα καινούργια αυτοκίνητα, αλλά και τα μεταχειρισμένα που έχουν ακριβύνει ανάλογα τα τελευταία δύο χρόνια. Στα Ι.Χ. από δεύτερο χέρι είναι έτσι και αλλιώς το κόστος χρηματοδότησης υψηλότερο και κυμαίνεται μεταξύ 8,9% και 11,0%, γι αυτό και δεν έχουν προχωρήσει τα πιστωτικά ιδρύματα και οι έμποροι σε νέες αυξήσεις των επιτοκίων.