Σε Ελλάδα και Βαλκάνια τα παλιά πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα
Ο κύβος ερρίφθη στη Γερμανία η οποία πλέον μετά από απόφαση γερμανικού δικαστηρίου δεν θα επιτρέπει την κυκλοφορία παλιών πετρελαιοκίνητων οχημάτων. Η απόφαση είναι ειλημμένη και σε καμιά περίπτωση δεν θα μετατεθεί για τους επόμενους μήνες, παρά την επιθυμία της κυβέρνησης να καθυστερήσει την εφαρμογή της η οποία θίγει πολλούς επαγγελματικούς κλάδους. Η δικαστική απόφαση ορίζει ως άμεση την ανάγκη της απαγόρευσης των παλιών diesel αυτοκινήτων καθώς μέσω αυτής επισημαίνεται ότι δεν έχουν ληφθεί ισοδύναμα μέτρα από τις τοπικές αρχές για να μην εφαρμοστεί ο νόμος.
Σύμφωνα με την απόφαση άμεσα έχει απαγορευθεί η κίνηση των «ρυπογόνων» μοντέλων (οχήματα που δεν πληρούν τα πρότυπα του Euro6) σε τουλάχιστον έντεκα δρόμους του Βερολίνου. Από την άλλη εντείνονται οι προσπάθειες από τους επικεφαλής να επεκταθεί το μέτρο και σε άλλες γερμανικές πόλεις Το σίγουρο είναι πολύ άμεσα θα υπάρξει απαγόρευση κυκλοφορίας στο κέντρο του Βερολίνου που παρουσιάζει αυξημένο όριο οξειδίου του αζώτου που είναι άνω των 40 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο αέρα.
Πριν από λίγες εβδομάδες η κυβέρνηση της Γερμανίας επεξεργαζόταν αρκετά σχέδια για τη μείωση της ρύπανσης ζητώντας από τους κατασκευαστές αυτοκινήτων να προσφέρουν στους ιδιοκτήτες εμπορικά κίνητρα για να αλλάξουν τα οχήματά τους.
Οι απαγορεύσεις πετρελαιοκίνητων οχημάτων Euro5 ή παλιότερης τεχνολογίας ισχύουν στο Αμβούργο, στην Φρανκφούρτη και στη Στουτγάρδη, που θεωρείται το σπίτι της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας.
Σύμφωνα με τις κινητοποιήσεις περιβαλλοντολογικών ομάδων πολύ σύντομα θα ζητήσουν την απαγόρευση και σε άλλες 26 γερμανικές πόλεις καθώς έχουν κατατεθεί μαζικές αγωγές.
Το θέμα απασχολεί τους επικεφαλής της γερμανικής κυβέρνησης, ειδικά μετά το σκάνδαλο της Volkswagen το 2015 που είχε χρησιμοποιηθεί παράνομο λογισμικό, πυροδοτώντας το γνωστό σκάνδαλο που έχει κοστίσει περισσότερα από 27 δισεκατομμύρια ευρώ σε κυρώσεις και πρόστιμα.
Ωστόσο, υπάρχουν και οι αντίθετες απόψεις τις οποίες υιοθετούν και αρκετοί επικεφαλής της κυβέρνησης που κάνουν λόγο ότι οι απαγορεύσεις θα έκαναν περισσότερο κακό παρά καλό, καθώς θα αναγκαστούν να κλείσουν εκατοντάδες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο χώρο του αυτοκινήτου. Αυτό συνεπάγεται μεγάλη αύξηση της ανεργίας σε έναν κλάδο που παίζει πρωταρχικό ρόλο στην γερμανική οικονομία. Άλλωστε, δεν θα πρέπει να παραγνωρίσουμε ότι και μόνο η προοπτική μίας τέτοιας απόφασης επιτάχυνε την πτώση των πωλήσεων αυτοκινήτων ντίζελ στη Γερμανία, με το μερίδιο αγορά να περνάει από το 48% το 2015 στο 29% το 2017.
Το σίγουρο είναι ότι οποιαδήποτε απόφαση για την απαγόρευση κυκλοφορίας των ρυπογόνων πετρελαιοκίνητων οχημάτων θα πάρει αρκετούς μήνες και ειδικοί κάνουν λόγο ότι παρά την δικαστική απόφαση χρειάζεται ένα εύλογο χρονικό περιθώριο, ενώ σήμερα, υπάρχει το δεδομένο ότι οι ιδιοκτήτες πετρελαιοκίνητων οχημάτων με τεχνολογία Euro6 μπορούν να κυκλοφορούν ελεύθερα στο κέντρο των μεγάλων γερμανικών πόλεων.
Τους τελευταίους μήνες περίπου 70 γερμανικές πόλεις παρουσιάζουν αυξημένες τιμές διοξειδίου του αζώτου. Το Μόναχο, η Στουτγάρδη και η Κολωνία είναι οι πόλεις με την υψηλότερη ατμοσφαιρική ρύπανση. Το 47% των Γερμανών τάσσεται κατά της απαγόρευσης σε κάθε περίπτωση, ενώ το 25% συμφωνεί με την επιβολή περιορισμένων μέτρων σε περίπτωση υψηλών επιπέδων ρύπανσης και το 20% τάσσεται υπέρ της απαγόρευσης της κυκλοφορίας τους στην πόλη, σύμφωνα με δημοσκόπηση που διενεργήθηκε για την εφημερίδα Handelsblatt.
Αξίζει να σημειώσουμε ότι η Καγκελάριος Άγγελα Μέρκελ, η οποία έχει επικριθεί για τις στενές της σχέσεις με την γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία, έχει συγκροτήσει ταμείο με ένα δισεκατομμύριο ευρώ για να βοηθήσει τις πόλεις να αναπτύξουν το δίκτυο των μέσων μεταφοράς ή τους στόλους των ηλεκτρικών τους οχημάτων.
Οι συγκεκριμένες αποφάσεις ουσιαστικά βγάζουν εκτός χρήσης 12 εκατομμύρια αυτοκίνητα (Euro5 και παλαιότερα) στη Γερμανία. Αριθμός πολύ μεγάλος που πρέπει να υπάρξει ειδικός τρόπος διαχείρισης της απόφασης, καθώς εκτός από την απαγόρευση στο κέντρο των μεγάλων πόλεων θα επιβαρυνθούν με μεγάλους φόρους.
Την ίδια στιγμή οι κατασκευαστές έχουν ξεκινήσει μια σειρά από ενέργειες προκειμένου να πείσουν τους ιδιοκτήτες για την τεχνολογική αρτιότητα των ντίζελ αυτοκινήτων, ενώ υπόσχονται δωρεάν αναβαθμίσεις για μείωση των εκπομπών ρύπων. Ενέργειες που σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις θα ξεπεράσουν τα 15 δισ. ευρώ.
Σε Βαλκάνια και Ελλάδα τα Euro 5
Μετά τα νέα μέτρα μέτρησης του κύκλου μέτρησης της κατανάλωσης WLTP που εφαρμόστηκαν από την 1η Σεπτεμβρίου δημιουργείται μια νέα πραγματικότητα που φέρνει αλλαγές στις γραμμές παραγωγής των αυτοκινητοβιομηχανιών. Αυτό σημαίνει ότι πολλά μοντέλα θα σταματήσουν να παράγονται καθώς θα χαρακτηρίζονται ασύμφορα, ενώ τα αυτοκίνητα Euro5 και παλιότερα θα διατεθούν σε ιδιαίτερα χαμηλές τιμές σε χώρες των Bαλκανίων και στην Ελλάδα που παραδοσιακά εδώ και πολλά χρόνια αποτελούν καλούς πελάτες των γερμανικών αυτοκινήτων.
«Δυστυχώς με το νόμο 43/89 της 1/6/2016 αυξάνεται υπέρμετρα η φορολογία στα καινούρια αυτοκίνητα που πληρούν τους όρους Euro6 και νεότερα αυτής, ενώ υπήρξε μικρότερη αύξηση του φόρου στα παλιά αυτοκίνητα. Αυτό σημαίνει ότι στην Ελλάδα παρά την αύξηση του φόρου, θα εξακολουθήσουν να έρχονται αυτοκίνητα παλιότερης τεχνολογίας, αφού οι αγοραστές δεν μπορούν να αγοράσουν σε καλή τιμή αυτοκίνητα νέας αντιρρυπαντικής τεχνολογίας», αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο γενικός γραμματέας του Συνδέσμου Εμπόρων Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδας, Κωνσταντίνος Κυράτσος ο οποίος αναφέρει ότι «οι Έλληνες θα μπορούν να κυκλοφορούν με βάση της ισχύουσας νομοθεσίας ακόμη και αυτοκίνητα που έχουν φέρει από το εξωτερικό και είναι τεχνολογίας Euro5 και κάτω. Σήμερα έχει απαγορευτεί στις δύο μεγάλες πόλεις της Ελλάδας η κυκλοφορία επαγγελματικών πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων Euro4. Όμως κάτι τέτοιο δεν ισχύει για τα επιβατικά. Και εδώ υπάρχει μια αδικία, καθώς τα επιβατικά αυτοκίνητα παλιότερης τεχνολογίας που αγοράστηκαν στην Ελλάδα δεν φορολογούνται, ενώ αντίθετα φορολογούνται τα αυτοκίνητα εισαγωγής της ίδιας τεχνολογίας».
«Θα πρέπει να δοθούν κίνητρα στους ιδιοκτήτες να αγοράσουν νέα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα. Σήμερα ο οποιοδήποτε μπορεί να φέρει ότι θέλει ικανοποιώντας τις ελάχιστες προϋποθέσεις που υπάρχουν στην ελληνική νομοθεσία», ολοκλήρωσε ο κ. Κυράτσας.
newsbeast.gr