Σούπερ μάρκετ: Αλλάζουν στρατηγική με περικοπές στα φυλλάδια προσφορών λόγω κόστους
Ορατό είναι το ενδεχόμενο να υπάρξουν περικοπές στα φυλλάδια προώθησης των προϊόντων που διατίθενται σε προσφορά στα ελληνικά σούπερ μάρκετ. Η συγκεκριμένη συζήτηση βρίσκεται αρκετά έντονα στο προσκήνιο το τελευταίο χρονικό διάστημα από πολλές μεγάλες αλυσίδες, οι οποίες εκδίδουν εκπτωτικά φυλλάδια με προϊόντα των προμηθευτών τους προκειμένου να επικοινωνήσουν τις συγκεκριμένες προσφορές προς το καταναλωτικό κοινό. Πληροφορίες αναφέρουν ότι κάτι τέτοιο εφόσον υλοποιηθεί, θα ξεκινήσει να γίνεται πράξη εντός του 2023, μία απόφαση ωστόσο η οποία θα έχει αρκετές διαφορετικές παραμέτρους να λάβει υπόψη της.
Οι περισσότερες αλυσίδες με εξαίρεση τη Lidl εκδίδουν φυλλάδιο προϊόντων ανά δύο εβδομάδες, κάτι που σημαίνει ότι το κόστος για την εκτύπωση και κυρίως το κόστος του χαρτιού είναι ιδιαίτερα υψηλό το τελευταίο χρονικό διάστημα.
Σε ό,τι αφορά τη Lidl η συχνότητα έκδοσης εκπτωτικού φυλλαδίου είναι φορά ανά εβδομάδα, καθότι το εκπτωτικό φυλλάδιο αποτελεί τη μεγάλη της δύναμη και βασικό εργαλείο επικοινωνίας με τους πελάτες της. Η διανομή του γίνεται κατά τις ημέρες Δευτέρα, Τρίτη, Τετάρτη και κάθε νέο φυλλάδιο είναι πλέον διαθέσιμο στα καταστήματα κάθε Πέμπτη. Όπως αναφέρουν πηγές κοντά στην αλυσίδα, προς το παρόν δεν έχει μειωθεί το τιράζ, δηλαδή ο αριθμός των εντύπων που τυπώνονται, ωστόσο έγιναν δοκιμές κυρίως για περιβαλλοντικούς λόγους αλλά και για λόγους εξοικονόμησης κόστους σε κάποιες περιοχές ως μία μορφή σφιγμομέτρησης των αντιδράσεων που θα μπορούσαν να προκύψουν από πλευράς του καταναλωτικού κοινού. Γεγονός πάντως είναι ότι οι καταναλωτές ιδίως στην ελληνική περιφέρεια δίνουν ιδιαίτερη σημασία στο φυλλάδιο αγορών, το οποίο συμβουλεύονται για τις αγορές τους. Η Lidl Ελλάς κατά τις ίδιες πηγές έχει προχωρήσει σε σκέψεις μείωσης της συχνότητας κυκλοφορίας του φυλλαδίου ή και του τιράζ, χωρίς ωστόσο κάτι τέτοιο να έχει υλοποιηθεί προς το παρόν.
Ειλημμένη απόφαση στον Μασούτη η διακοπή της διανομής του φυλλαδίου
Aποφασισμένη είναι η διακοπή διανομής του φυλλαδίου από την πλευρά της αλυσίδας Μασούτης, όπου όπως πληροφορούμαστε η συγκεκριμένη κίνηση προβάλλεται ως μέτρο σημαντικής εξοικονόμησης κόστους που θα μπορούσε να έχει άμεση αποτύπωση στις κάτω γραμμές των οικονομικών αποτελεσμάτων της επιχείρησης, δεδομένου ότι το κόστος ανά έτος για τη συγκεκριμένη προωθητική ενέργεια ανέρχεται σε ορισμένα εκατομμύρια ευρώ σε ετήσια βάση. Η αλυσίδα με έδρα τη Βόρεια Ελλάδα έχει εξετάσει διάφορες μεθόδους αντικατάστασης του φυλλαδίου, όπου θα μπορούσαν να είναι η ηλεκτρονική ενημέρωση μέσω στοχευμένων emails προς τους πελάτες, η αποστολή μηνυμάτων sms, η αποστολή newsletter και πολλές ακόμα κινήσεις προς την ίδια κατεύθυνση. Σημειώνεται ότι η επιχείρηση διατηρεί ψηφιακό φυλλάδιο και ενημερώνει το κοινό μέσω viber, ψηφιακής εφαρμογής και ιστοσελίδας, στοχεύοντας σταδιακά να κατευθύνει τον κόσμο προς τα εκεί. Ωστόσο η κυκλοφορία του φυλλαδίου δεν θα διακοπεί εντελώς όπως αναφέρουν πηγές κοντά στην επιχείρηση, αλλά θα περιοριστεί σημαντικά το τιράζ και πλέον η διάθεση του έντυπου φυλλαδίου θα γίνεται αποκλειστικά μέσα από τα καταστήματα.
Μείωση του βάρους χαρτιού από τα My market
Μία ακόμα από τις μεγάλες αλυσίδες, η My market έχει προχωρήσει στη μείωση του κόστους εκτύπωσης και κυκλοφορίας του φυλλαδίου, καθότι μέσα στη χρονιά που διανύουμε προχώρησε στην αλλαγή της ποιότητας του χαρτιού που χρησιμοποιεί, αντικαθιστώντας το με πιο ελαφρύ χαρτί, το οποίο προσφέρει σημαντική εξοικονόμηση κόστους.
Τα προβλήματα που προκύπτουν από τη διακοπή ή τον περιορισμό στην έκδοση του φυλλαδίου
Εν γένει πάντως ο περιορισμός της εντυποδιανομής ή και η πλήρης διακοπή του δεν αποτελούν μία εύκολη απόφαση για καμία από τις αλυσίδες που δραστηριοποιούνται στην ελληνική αγορά. Κι’ αυτό γιατί ειδικά σε αυτή την περίοδο όπου οι καταναλωτές αναζητούν εντονότερα τις προσφορές στα σούπερ μάρκετ λόγω του ευρύτερου κύματος ακρίβειας, μία τέτοια απόφαση θα μπορούσε να έχει τα αντίθετα από τα προσδοκώμενα αποτελέσματα για τις επιχειρήσεις του κλάδου. Ταυτόχρονα όμως το καταναλωτικο κοινό στην Ελλάδα εμφανίζει σημαντική προτίμηση διαχρονικά για τα προϊόντα που πωλούνται σε προσφορά, δεδομένου ότι οι αλυσίδες τον έχουν εκπαιδεύσει να αγοράζει αγαθά που βρίσκονται σχεδόν μόνιμα υπό καθεστώς προσφοράς.
Ζήτημα αποτελεί εκτός των άλλων η σχέση και οι ισορροπίες που θα διαμορφωθούν με τους προμηθευτές, οι οποίοι προωθούν στα φυλλάδια τα προϊόντα τους μέσα από συγκεκριμένες ενέργειες που υλοποιούν σε συνεργασία με τα σούπερ μάρκετ. Υπό προϋποθέσεις λοιπόν ο περιορισμός των φυλλαδίων θα μπορούσε να αποτελέσει παράγοντα ανατροπής ισορροπιών στις σχέσεις των δύο πλευρών κατά το προσεχές χρονικό διάστημα.
Ταυτόχρονα όμως αυτό που καλούνται να αποφασίσουν οι αλυσίδες εφόσον προβούν σε διακοπή διανομής των φυλλαδίων, σε περιορισμό του τιράζ ή και σε πλήρη διακοπή της κυκλοφορίας, είναι με ποιον τρόπο θα καταφέρουν να αντικαταστήσουν αποτελεσματικότερα το έντυπο. Δεν αποτελεί μυστικό πάντως ότι το φυλλάδιο ιδίως για τους καταναλωτές μεγαλύτερης ηλικίας αποτελεί ένα βασικό μέσο ενημέρωσης για τις προσφορές των προϊόντων στα ράφια και ταυτόχρονα αποτελεί το κύριο μέσο που ωθεί σε αγορές από το κατάστημα, ενίοτε και ηλεκτρονικές αγορές.
Το παράδειγμα του Σκλαβενίτη
Αρκετοί πάντως στην αγορά εκείνοι που υποστηρίζουν πως από τη στιγμή που και ο Σκλαβενίτης δεν εκδίδει φυλλάδιο και αυτό δεν αποτελεί εμπόδιο στην αύξηση των πωλήσεών του, ότι και οι υπόλοιπες αλυσίδες θα μπορούσαν να κινηθούν προς την ίδια κατεύθυνση. Ωστόσο τα δεδομένα και η καλή έξωθεν μαρτυρία που έχει δημιουργήσει ο Σκλαβενίτης είναι ένα ζήτημα που οφείλεται σε αρκετές διαφορετικές παραμέτρους και στην ευρύτερη στρατηγική που έχει εφαρμόσει η συγκεκριμένη επιχείρηση. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι η διακοπή ή και μείωση κυκλοφορίας του φυλλαδίου δεν αποτελεί εγγύηση ότι θα μπορούσε να λειτουργήσει ευεργετικά για όλες τις επιχειρήσεις, με εξαίρεση τους τομείς εξοικονόμησης κόστους και προστασίας του περιβάλλοντος από την αλόγιστη κατανάλωση χαρτιού.
capital.