Βάσεις 2018: Οι πρώτες εκτιμήσεις ανά Πεδίο
Βάσεις 2018: Οι πρώτες εκτιμήσεις ανά Πεδίο Βάσεις Εκτιμήσεις 2018.
Τι πραγματικά σημαίνει η γενναία αύξηση των εισακτέων φέτος και πώς επηρεάζει τις βάσεις εισαγωγής 2018.
Το «στίγμα» από τα βαθμολογικά κέντρα, η «ανατροπή» του νέου ΠΔΑ και της κατάργησης του 4ου Πεδίου, αλλά και οι πρώτες εκτιμήσεις ανά Επιστημονικό Πεδίο.
Που θα σημειωθεί αύξηση και πού «βουτιά» στα μόρια εισαγωγής.
Αναλύει ο Στ. Στρατηγάκης.
Με την ολοκλήρωση του κυρίως μέρους των Πανελληνίων εξετάσεων, μπορούμε να βγάλουμε τα πρώτα συμπεράσματα.
Χωρίς, όμως, να υπάρχουν αριθμητικά στοιχεία δεν μπορούμε να μιλάμε συγκεκριμένα.
Οι πληροφορίες από τα βαθμολογικά κέντρα δεν θεωρούνται αξιόπιστες για δύο λόγους: Το δείγμα των γραπτών είναι πολύ μικρό, αλλά ο σημαντικότερος λόγος είναι ότι σε κάθε βαθμολογικό κέντρο διορθώνονται γραπτά από άλλο νομό κάθε φορά και οι επιδόσεις έχουν πολύ μεγάλη διαφορά από νομό σε νομό.
Οι πληροφορίες που έρχονται από τα βαθμολογικά κέντρα είναι συνήθως… εικόνες καταστροφής.
Συνήθως, ακούμε ότι ελάχιστα γραπτά είναι πάνω από τη βάση, οι υποψήφιοι έχουν γράψει χάλια και άλλα παρόμοια.
Η αλήθεια είναι ότι κάθε χρόνο οι επιδόσεις είναι χαμηλές.
Ας θυμηθούμε ότι πέρυσι το 84% των υποψηφίων της Ομάδας Προσανατολισμού Οικονομίας και Πληροφορικής έγραψε στα Μαθηματικά κάτω από τη βάση.
Οι παράγοντες που επηρεάζουν τη διαμόρφωση των βάσεων είναι τρεις. Ο αριθμός των εισακτέων, η δυσκολία των θεμάτων και οι επιλογές των υποψηφίων, όπως εκφράζονται με τη συμπλήρωση των μηχανογραφικών τους δελτίων.
Ο τρίτος παράγοντας είναι πάντα άγνωστος, αφού μετά την ανακοίνωση των βάσεων, μαθαίνουμε τις προτιμήσεις των υποψηφίων.
Αυτός, όμως, είναι υπεύθυνος και για τις εκπλήξεις που επιφυλάσσουν κάθε χρόνο οι βάσεις.
Τι πραγματικά σημαίνει η αύξηση των εισακτέων
Ο αριθμός των εισακτέων αυξήθηκε φέτος κατά 3.966 θέσεις. Αυτή η αύξηση δεν είναι τόσο μεγάλη όσο δείχνει, γιατί από αυτές, οι 1.866 αποτελούν το επιπλέον ποσοστό που δίνεται στους υποψηφίους των ΕΠΑ.Λ. Συνεπώς, η πραγματική αύξηση των θέσεων είναι περίπου 2.000 εκ των οποίων, οι μισές αφορούν στα ΤΕΙ, που συνήθως καλύπτουν το 1/3 των θέσεων στις Ανώτατες Σχολές.
Αποτελεί σημαντική αύξηση, αλλά δεν έγινε κυρίως στις περιζήτητες σχολές.
Στις Ιατρικές Σχολές, για παράδειγμα, έχουμε φέτος τον ίδιο αριθμό εισακτέων με πέρυσι, που σημαίνει ότι θα έχουμε μία μικρή μείωση των εισακτέων από το Γενικό Λύκειο.
Αύξηση του αριθμού των εισακτέων σημαίνει πάντα πτώση των βάσεων.
Στις φετινές εξετάσεις, τα θέματα θεωρήθηκαν από τους καθηγητές κάθε ειδικότητας, σε γενικές γραμμές, πιο δύσκολα από τα αντίστοιχα περσινά.
Αυτό σημαίνει πρακτικά, ότι θα έχουμε αναμφίβολα πτωτική πορεία των βάσεων.
Οι πρώτες εκτιμήσεις για βάσεις ανά Πεδίο
1ο πεδίο:
Ανθρωπιστικές, Κοινωνικές και Νομικές Επιστήμες Τα Αρχαία Ελληνικά ήταν αναμενόμενα.
Η Ιστορία ήταν δυσκολότερη από πέρυσι και είναι μάθημα αυξημένης βαρύτητας για τις σχολές του 1ου πεδίου.
Τα Λατινικά ήταν πιο εύκολα από πέρυσι και υπάρχει και ο άγνωστος x των επιδόσεων στη Νεοελληνική γλώσσα, όπου παρότι το θέμα ήταν διδαγμένο, οι μαθητές δυσκολεύτηκαν.
Η διαμόρφωση των βάσεων στις σχολές του πεδίου θα εξαρτηθεί από τα συν και πλην.
Πόσο πιο εύκολα ήταν τα Λατινικά και πόσο πιο δύσκολη η Ιστορία.
Τα στατιστικά στοιχεία θα μας δώσουν μια εικόνα.
2ο πεδίο: Θετικές και Τεχνολογικές Επιστήμες
Τα θέματα στα Μαθηματικά και τη Φυσική και τη Χημεία θεωρήθηκαν πιο δύσκολα από τα περσινά.
Αυτό προοιωνίζει πτώση των βάσεων και μάλιστα σημαντική, αφού και τα τρία μαθήματα ήταν δυσκολότερα.
3ο πεδίο: Επιστήμες Υγείας
Η δυσκολία της Φυσικής και της Χημείας θα μειώσει τον αριθμό των άριστων γραπτών. Τα γραπτά με βαθμολογία πάνω από 95 θα είναι λιγότερα. Η εξέταση στη Βιολογία δείχνει ότι και σ’ αυτό το μάθημα, οι επιδόσεις θα είναι χαμηλότερες από πέρυσι. Αυτό αναμένεται να ρίξει τις βάσεις στις υψηλόβαθμες σχολές, αλλά θα κάνει και το σύστημα πιο δίκαιο. Τα τελευταία χρόνια η ευκολία των θεμάτων στη Φυσική, τη Χημεία και τη Βιολογία έφερνε πολλούς υποψηφίους με πολύ υψηλές βαθμολογίες, με αποτέλεσμα η εισαγωγή στις Ιατρικές να κρίνεται από τη Νεοελληνική Γλώσσα, πράγμα άδικο. Με τη μείωση των αριστούχων στα τρία μαθήματα, η Νεοελληνική Γλώσσα θα αποτελεί ένα από τα κριτήρια εισαγωγής, όχι το μόνο.
4ο πεδίο: Επιστήμες Οικονομίας και Πληροφορικής
Νέο ρεκόρ χαμηλών επιδόσεων αναμένουμε στα Μαθηματικά, αλλά και στην ΑΕΠΠ, ενώ οι επιδόσεις αναμένονται χειρότερες από πέρυσι. Αν συμβεί το ίδιο και με τις Αρχές Οικονομικής Θεωρίας η πτώση των βάσεων θα είναι σημαντική. Παρά την πτωτική τάση των βάσεων, πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι οι βάσεις δεν πέφτουν σε όλες τις σχολές. Σε κάποιες πέφτουν πολύ, σε άλλες λιγότερο και σε κάποιες ανεβαίνουν. Φέτος έχουμε αιτίες για την αύξηση των βάσεων σε κάποιες σχολές ή τη μικρότερη του αναμενομένου πτώση.
Τα παιδαγωγικά τμήματα εντάχτηκαν σε όλα τα επιστημονικά πεδία.
Μηχανογραφικό 2018: Ξεκίνησε σήμερα η υποβολή Αυτό σημαίνει ότι δεν χρειάζεται κάποιος να δώσει ένα επιπλέον μάθημα για να εισαχθεί σ’ αυτές τις σχολές. Αρκεί ένα κλικ στο μηχανογραφικό. Η αύξηση της ζήτησης που αναμένεται μπορεί να ανεβάσει τις βάσεις τους ή να μην τις ρίξει τόσο πολύ. Η ανατροπή με το νέο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής
Το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, που προέκυψε από τη συγχώνευση του ΤΕΙ Αθήνας με το ΤΕΙ Πειραιά, αναμένεται να προσελκύσει το ενδιαφέρον των υποψηφίων. Η αύξηση της ζήτησης αναμένεται να οδηγήσει σε αύξηση των βάσεων.
Οι υποψήφιοι θα πρέπει να προσέξουν ότι οι σχολές μηχανικών του Παν. Δυτ. Αττικής θα είναι τετραετούς φοίτησης, με αποτέλεσμα οι απόφοιτοί τους να μην έχουν τα ίδια επαγγελματικά δικαιώματα με τους μηχανικούς των υπόλοιπων σχολών της χώρας. Τι πρέπει να προσέξουν οι υποψήφιοι Αυτό στο οποίο πρέπει να επικεντρώσουν την προσοχή τους οι υποψήφιοι δεν είναι η διαμόρφωση των βάσεων, αλλά η επιλογή σπουδών που θα κάνουν. Θέλει προσοχή και μελέτη. Πολλές φορές οι υποψήφιοι επιλέγουν με βάση τη… βάση και όχι τις σπουδές που θα κάνουν. Άλλες φορές επιλέγουν από τον τίτλο της σχολής, χωρίς να το έχουν ψάξει περισσότερο, με αποτέλεσμα όταν αντιληφθούν το λάθος τους να είναι πια αργά.
* Ο Στράτος Στρατηγάκης είναι Μαθηματικός – Ερευνητής, Σύμβουλος Σταδιοδρομίας και Εκπαιδευτικός Συντάκτης
Πηγή: Foititikanea.gr