Ξέρατε πως υπάρχουν απαγορευμένες ώρες οδήγησης; – Γιατί και ποιες είναι αυτές
Εκτός από την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ή με υπερβολική ταχύτητα, υπάρχει ακόμη ένας παράγοντας που επηρεάζει την οδήγησή μας. Ποιός είναι αυτός; Μα η οδήγηση ενώ νυστάζουμε ή είμαστε κουρασμένοι…
Στην χώρα μας και δη στην Κρήτη, τα τροχαία ατυχήματα αποτελούν μάστιγα.
Οι αρμόδιες Αρχές προσπαθούν να δώσουν ένα τέλος ή έστω να περιορίσουν την απώλεια ζωών στην άσφαλτο μέσω είτε της εντατικοποίησης των ελέγχων, είτε της αυστηροποίησης των ποινών.
Δύο από τις κυριότερες αιτίες των ατυχημάτων είναι η υπερβολική ταχύτητα και η οδήγηση σε κατάσταση μέθης.
Ωστόσο, δυσάρεστα οδικά συμβάντα μπορούν να προκληθούν και από άλλους παράγοντες που συχνά οι οδηγοί αγνοούν.
Μιλάμε για την κόπωση/ υπνηλία.
Το αίσθημα κόπωσης και υπνηλίας στο τιμόνι εμφανίζεται κυρίως κατά τα μεγάλα ταξίδια, αλλά και στις μικρότερες διαδρομές όπως για παράδειγμα στις καθημερινές μετακινήσεις ρουτίνας για τη δουλειά ή το σπίτι καθώς λόγω της συχνότητας τους, μειώνεται η προσοχή μας στο δρόμο.
Βάσει των στοιχείων της Τροχαίας περίπου το 1% όλων των ατυχημάτων και το 3% των θανατηφόρων ατυχημάτων οφείλονται στο γεγονός ότι οι οδηγοί αποκοιμήθηκαν ενώ οδηγούσαν.
Οι απαγορευμένες ώρες
Πρόσφατα, μάλιστα, οργανισμός οδικής ασφάλειας ευρωπαϊκής χώρας έριξε «φως» πάνω στο ποιες είναι οι πιο επικίνδυνες ώρες να κάθεται κανείς πίσω από το τιμόνι.
Σύμφωνα με τα στοιχεία, η υπνηλία κάνει την εμφάνισή της μεταξύ τις 3:00 και 5:00 π.μ. το πρωί και μεταξύ 14:00 και 16:00 μ.μ. νωρίς το απόγευμα.
Μάλιστα, η υπνηλία τις αραπάνω ώρες μπορεί να κάνει την εμφάνισή της ανεξάρτητα από το πόσες ώρες έχει κοιμηθεί ο οδηγός, κι αυτό συμβαίνει λόγω του βιολογικού μας ρολογιού. Επομένως, καλό είναι κατά τις συγκεκριμένες ώρες η οδήγηση να αποφεύγεται.
Σύμφωνα με τους ειδικούς, για να αποτραπεί η εμφάνιση της υπνηλίας και να διασφαλιστεί η διατήρηση βέλτισης επαγρύπνησης και προσοχής πίσω από το τιμόνι, κάθε οδηγός πρέπει να κοιμάται καλά κατά τη διάρκεια της νύχτας.
Οπότε για την αποφυγή ατυχημάτων, αν διαπιστώσει κανείς ότι τα μάτια του ανοιγοκλείνουν κατά την οδήγηση τότε καλό είναι να ψάξει για ένα ασφαλές σημείο και να σταθμεύσει ώστε να ξεκουραστεί.
Σύντομος ύπνος
Χρήσιμος μπορεί να αποδειχθεί και o λεγόμενος… power nap, δηλαδή ένας σύντομος ύπνος 10-15 λεπτών ο οποίος πολλές φορές είναι αρκετός ώστε να επανέλθουν τα επίπεδα επαγρύπνησης που είναι απαραίτητα για ασφαλή οδήγηση.
Σημειώνεται ότι προτού επιστρέψει κανείς πίσω από το τιμόνι, συστήνεται να κάνει μια βόλτα με τα πόδια για να ενεργοποιήσει το σώμα του, αλλά και να αερίσει το εσωτερικό του οχήματός του.