Υπερψηφίστηκε το υπερνομοσχέδιο: Τέλος το πανεπιστημιακό άσυλο, πλαφόν στις συντάξεις
Υπερψηφίστηκε, την Πέμπτη στην Ολομέλεια το υπερνομοσχέδιο για το πανεπιστημιακό άσυλο, την κυβερνησιμότητα των δήμων και το ασυμβίβαστο στην Επιτροπή Ανταγωνισμού
Μέσα από ποικίλες εστίες αντπαράθεσης πέρασε από τους βουλευτές της ΝΔ και της Ελληνικής Λύσης το άρθρο 64 του διυπουργικού νομοσχεδίου που αφορά την κατάργηση του πανεπιστημιακού ασύλου.
Σημεία αντιπαράθεσης στη συζήτηση η απομάκρυνση της Βασιλικής Θάνου από την επιτροπή Ανταγωνισμού, η τοποθέτηση του νέου Διοικητή της ΕΥΠ αλλά και η απόφαση της υπ. Παιδείας να μην τροποποιήσει το περιεχόμενο του επίμαχου άρθρου προκαλώντας τη δυσαρέσκεια του ΚΙΝΑΛ.
Εντονες διαμαρτυρίες σύσσωμης της αντιπολίτευσης προκάλεσαν και οι δύο τροπολογίες του υπουργείου Εργασίας που κατατέθηκαν αιφνιδίως πριν ξεκινήσει η ψηφοφορία
Στην ψηφοφορία το ΚΙΝΑΛ δήλωσε «παρών», ενώ καταψήφισε το ΚΚΕ που είχε -όπως και ο ΣΥΡΙΖΑ- ζητήσει ονομαστική ψηφοφορία επί του επίμαχου άρθρου.
Από την ψηφοφορία απουσίαζε ο ΣΥΡΙΖΑ και το ΜεΡΑ25 που είχαν αποχωρήσει νωρίτερα από την όλη διαδικασία και δεν επέστρεψαν διαμαρτυρόμενα για την κατάθεση την τελευταία στιγμή τροπολογιών από τον υπουργό Εργασίας.
Το ίδιο είχαν κάνει τόσο το ΚΙΝΑΛ όσο και το ΚΚΕ και η Ελληνική Λύση, αλλά τα τρία κόμματα επέστρεψαν στη διάρκεια της ονομαστικής ψηφοφορίας.
Αίσθηση προκάλεσε η απουσία της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ από την ονομαστική ψηφοφορία για την κατάργηση του ασύλου που η ίδια είχε ζητήσει.
Αφορμή υπήρξε η κατάθεση την τελευταία στιγμή, λίγη ώρα πριν την έναρξη της ψηφοφορίας, δύο τροπολογιών του υπουργείου Εργασίας.
Οι διαμαρτυρίες της αξιωματικής αντιπολίτευσης, αλλά και άλλων κομμάτων ήταν εντονότατες. Οσον αφορά τις τροπολογίες του υπ. Εργασίας κατηγόρησαν ευθέως τον Γιάννη Βρούτση για αιφνιδιασμό του Κοινοβουλίου, και ζήτησαν να αποσυρθούν οι ρυθμίσεις.
Ο υπουργός ωστόσο παρέμεινε αμετακίνητος, ενώ έσπευσαν να τον στηρίξουν και άλλοι υπουργοί.
Η αντιπολίτευση επέμεινε στο αίτημα της για απόσυρση των ρυθμίσεων, καταλογίζοντας παράλληλα στην κυβέρνηση υποκρισία καθώς την ίδια στιγμή που ψηφίζει το επιτελικό κράτος προχωρά σε μεθοδεύσεις κακής νομοθέτησης.
Κατόπιν τούτων αποχώρησε από την αίθουσα σύσσωμη.
Ωστόσο και ενώ όλοι ανέμεναν την επιστροφή του ΣΥΡΙΖΑ στην αίθουσα, προκειμένου να συμμετάσχει στην ονομαστική ψηφοφορία για το άσυλο, αλλά και άλλα εμβληματικά άρθρα για τα οποία ο ίδιος ο Αλέξης Τσίπρας έδωσε μάχη (πχ απομάκρυνση Βασιλικής Θάνου από την επιτροπή Ανταγωνισμού) οι βουλευτές δεν επανήλθαν
Μετά την αποχώρησή του κόμματός του από την Ολομέλεια, ο κ. Τσίπρας σχολίασε μεταξύ άλλων για τις επίμαχες τροπολογίες του υπουργείου Εργασίας που αφορούν στο πλαφόν στις συντάξεις ότι «τροπολογίες, πέντε λεπτά πριν τη λήξη της διαδικασίας που καταργούν τον πυρήνα της φιλεργατικής πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ, έφερε αιφνιδιαστικά η κυβέρνηση» και προσθέτει: «καταργούν την υποχρέωση των εργοδοτών να αιτιολογούν απολύσεις καθώς και την ευθύνη εργολάβων/υπεργολάβων απέναντι στους εργαζόμενούς τους».
«Στα κλεφτά φέρνουν μνημονιακές τροπολογίες, μετά τα μνημόνια», ανέφερε ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ.
Εντονες αντιδράσεις
Οι εκπρόσωποι των κομμάτων της αντιπολίτευσης ζήτησαν την απόσυρση τους, καταγγέλλοντας την κυβέρνηση ότι υπονομεύει τους θεσμούς.
Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ Δημήτρης Τζανακόπουλος έκανε λόγο για απαράδεκτη αντικοινοβουλευτική, αντιδημοκρατική διαδικασία και ζήτησε την άμεση απόσυρση των τροπολογιών, ενώ κάλεσε το προεδρείο της Βουλής να μην τις κάνει δεκτές.
«Ό,τι χειρότερο συνέβαινε τα τελευταία χρόνια είδαμε να επαναλαμβάνεται σήμερα και μάλιστα στην πρώτη στιγμή της θητείας αυτής της κυβέρνησης», ανέφερε από την πλευρά του ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΙΝΑΛ Γιώργος Καμίνης.
Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε επίσης και ο έτερος κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΙΝΑΛ Βασίλης Κεγκέρογλου.
«Είναι κήρυξη πολέμου στον πολιτικό πολιτισμό από την κυβέρνηση. Ούτε επί ΣΥΡΙΖΑ δεν είχαν γίνει αυτά. Τον ξεπεράσατε κάνοντας κακή αντιγραφή του. Εμείς δεν θα συμμετάσχουμε στην παραβίαση του κανονισμού» ανέφερε ο κ. Κεγκερόγλου.
Έντονη ήταν και η αντίδραση του κοινοβουλευτικού εκπροσώπου του ΚΚΕ Νίκου Καραθανασόπουλου που έκανε λόγο «για απαράδεκτη, μεθοδευμένη συμπαιγνία κυβέρνησης και προεδρείου της Βουλής για να περάσουν αυτές οι άθλιες τροπολογίες».
«Κάνετε ένα απαράδεκτο έγκλημα και εσείς όπως οι προηγούμενοι. Πρέπει να αποσύρετε τις τροπολογίες της τελευταίας στιγμής και να κρατήσετε τα προσχήματα. Διαφορετικά δίνετε άλλοθι στον ΣΥΡΙΖΑ να διαμαρτύρεται» υποστήριξε από την πλευρά του ο πρόεδρος της Ελληνικής Λύσης Κυριάκος Βελόπουλος.
«Είναι πλήγμα για τον κοινοβουλευτισμό και τεράστιο ατόπημα της κυβέρνησης. Δεν συμμετέχουμε στο κοινοβουλευτικό αυτό πραξικόπημα», τόνισε ο επικεφαλής του ΜεΡΑ25 Γιάνης Βαρουφάκης.
Παρέμβαση έκανε και ο πρώην πρωθυπουργός Γιώργος Παπανδρέου που τόνισε ότι «αν αυτή είναι η έννοια της αποφασιστικότητας και της κυβερνησιμότητας, για τις οποίες διατείνεται η κυβέρνηση της ΝΔ, τότε υπάρχει έλλειψη σεβασμού σε βασικούς θεσμούς».
«Δείχνει ότι δεν καταλάβαμε τίποτα για τα αίτια της κρίσης και τον θεσμικό εκτροχιασμό που ταλαιπωρεί 10 χρόνια τη χώρα. Κάνατε κακή αρχή δυστυχώς Πλήττετε τους δημοκρατικούς θεσμούς. Αφήστε τα μεγαλεπήβολα περί κυβερνησιμότητας και αποφασιστικότητας και προστατεύστε τους θεσμούς», ανέφερε.
Τι αλλάζει στα Εργασιακά με τις 2 τροπολογίες
Με την πρώτη τροπολογία θεσπίζεται ανώτατο ποσό μηνιαίας σύνταξης ή συντάξεων για όλες τις συντάξεις γήρατος, αναπηρίας και θανάτου που απονέμονται από τον ΕΦΚΑ ή επανυπολογίστηκαν σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4387/2016.
Ειδικότερα, με την τροπολογία θεσπίζεται ανώτατο όριο στο συνολικό ακαθάριστο ποσό κάθε μηνιαίας κύριας σύνταξης ή περισσοτέρων της μιας συντάξεων λόγω γήρατος, αναπηρίας ή θανάτου που χορηγούνται από τον ΕΦΚΑ και εφόσον μέρος του χρόνου ασφάλισης διανύθηκε ή ανάγεται έως και 31.12.2016. Το νέο ανώτατο όριο σύνταξης ορίζεται στο 12πλάσιο της εθνικής σύνταξης που αντιστοιχεί στα 20 έτη ασφάλισης (ήτοι στο ποσό των 4.608 ευρώ), στο οποίο δεν συμπεριλαμβάνονται τα ποσά των χορηγούμενων από τον ΕΦΚΑ επιδομάτων αναπηρίας.
Το εν λόγω ανώτατο όριο εφαρμόζεται και επί των συντάξεων που έχουν χορηγηθεί μέχρι την έναρξη ισχύος του Ν. 4387/2016 (12.5.2016) ή ανατρέχουν στην ανωτέρω ημερομηνία.
Ποσά συντάξεων που έχουν ήδη απονεμηθεί ή επανϋπολογιστεί, μετά την έναρξη ισχύος του ανωτέρω νόμου και υπερβαίνουν το προαναφερόμενο ανώτατο όριο, προσαρμόζονται στο νέο οριζόμενο ως άνω ποσό από την ημερομηνία έναρξης καταβολής ή επανυπολογισμού τους.
Τυχόν επιπλέον διαφορές συντάξεων αναζητούνται ως καλοπίστως εισπραχθείσες και επιστρέφονται με παρακράτηση σε ποσοστό 20% της μηνιαίας καταβαλλόμενης σύνταξης και μέχρι ολοσχερούς εξοφλήσεως.
Σύμφωνα με την έκθεση του ΓΛΚ, από τις προτεινόμενες διατάξεις επέρχεται ετήσια εξοικονόμηση δαπάνης, δηλαδή, από τη θέσπιση ανώτατου ορίου στο συνολικό ακαθάριστο ποσό για τις ήδη απονεμηθείσες πολύ υψηλές συντάξεις, και από τις προς απονομή μελλοντικές πολύ υψηλές συντάξεις. Η εξοικονόμηση αυτή για τα έτη 2019, 2020, 2021, 2022 και 2023 εκτιμάται στο ποσό των περίπου 550.000 ευρώ, περίπου 1,3 δισ., περίπου 1,5 δισ., περίπου 1,7 δισ. και περίπου 1,8 δισ. αντίστοιχα. Προβλέπεται επίσης αύξηση εσόδων από την αναζήτηση και επιστροφή τυχόν επιπλέον διαφορών συντάξεων που έχουν ήδη απονεμηθεί και υπερβαίνουν το ανώτατο όριο.
Με τη δεύτερη τροπολογία, καταργούνται αφότου ίσχυσαν διατάξεις της εργασιακής νομοθεσίας σχετικά με:
• την ευθύνη αναθέτοντος εργολάβου και υπεργολάβου έναντι των εργαζομένων (άρθρο 9 ν.4554/2018)
• το βάσιμο λόγο ως σωρευτικό κριτήριο για το έγκυρο της καταγγελίας της εργασιακής σχέσης εργαζόμενου (άρθρο 48 του ν.4611/2019)
• την αναστολή προθεσμιών κατά τη συμφιλιωτική διαδικασία και τη διαδικασία επίλυσης εργασιακών διαφορών (άρθρο 58 ν, 4611/2019).
Αναφορικά με την ευθύνη αναθέτοντος εργολάβου και υπεργολάβου έναντι εργαζομένων, στην αιτιολογική έκθεση αναφέρεται ότι καταργείται η διάταξη του άρθρου 9 του ν. 4554/2018, με την οποία επιχειρήθηκε η γενική νομοθετική ρύθμιση για την κοινή και αλληλέγγυα ευθύνη αναθέτοντος εργολάβου και υπεργολάβου έναντι των εργαζομένων η οποία στην πράξη προκάλεσε εκτεταμένη σύγχυση και δυσκολίες εφαρμογής που είχαν ως αποτέλεσμα, αφενός την άμβλυνση της προστασίας των δικαιωμάτων των εργαζομένων έναντι του εργοδότη προς τους αντισυμβαλλομένους του στο πλαίσιο συμβάσεων εκτέλεσης έργων, παροχής υπηρεσιών κλπ, αλλά και των σχέσεων αυτών με τρίτους στο πλαίσιο συμβάσεων υπεργολαβίας. Αναφέρεται επίσης ότι η διάταξη πρέπει να καταργηθεί ώστε να είναι σαφής η ευθύνη του εργοδότη έναντι των εργαζομένων που αυτός απασχολεί, ανεξαρτήτως των συμβατικών σχέσεων που αναπτύσσει ο εργοδότης με τρίτους ως επιχειρηματίας.
Αναφορικά με την κατάργηση της διάταξης για το βάσιμο λόγο ως σωρευτικό κριτήριο για το έγκυρο της καταγγελίας της εργασιακής σχέσης εργαζόμενου (άρθρο 48 του ν.4611/2019). Το άρθρο 48 του ν.4611/2019 προέβλεπε ότι η καταγγελία της εργασιακής σχέσης θεωρείται έγκυρη, μόνο αν οφείλεται σε βάσιμο λόγο, κατά την έννοια του άρθρου 24 του Αναθεωρημένου Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Χάρτη, που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του ν. 4359/2016, έχει γίνει εγγράφως, έχει καταβληθεί η οφειλόμενη αποζημίωση και έχει καταχωρηθεί η απασχόληση του απολυόμενου στα τηρούμενα για τον ΕΦΚΑ μισθολόγια ή έχει ασφαλιστεί ο απολυόμενος. Σε περίπτωση αμφισβήτησης, το βάρος της επίκλησης και απόδειξης της συνδρομής των προϋποθέσεων έγκυρης καταγγελίας φέρει ο εργοδότης.
thetoc